+420 775 977 098 info@piratihk.cz

Billboard! Zalepená výloha. Cedule na chodníku. Dobře, vyhnu se. Dům obložený pěti plastovými panely se stejným logem. Masivní dřevěná předzahrádka restaurace. Aha, tak kolem ní už s kočárkem neprojedu. Architektonicky cenná budova brutálně navrtaná šrouby pro umístění reklamní plachty. I to je Hradec Králové. Bohužel.

Vizuální smog je především agresivní reklama ve veřejném prostoru. Člověk je nucený se na ni dívat. Na rozdíl od televize, internetu nebo rádia ji není možné vypnout. Zhoršuje pozornost řidičů. Vytváří bariéry chodcům, cyklistům či hendikepovaným.

Město má přitom v rukou řadu nástrojů, jak situaci zlepšit. Nedávno jsem například začal zjišťovat, jestli billboardy mají platná stavební povolení. Více než polovina ho nikdy neměla. Jedná se tedy o černé stavby a je možné je odstranit. Billboardy bez povolení stojí dokonce i na městských pozemcích.

Není přitom nutné postupovat jen represivně. Existují pozitivní příklady z jiných českých a moravských měst. Například Praha, Brno, Plzeň, Uherské Hradiště nebo Zlín si už vytvořily manuály dobré praxe a nabízí podnikatelům pomocnou ruku. Podobně systematický přístup v našem městě chybí. Podaří se to změnit? V našem programu s takovou změnou počítáme.

Vít Tomáš Luštinec

grafik, devítka kandidátky